Saturday, May 16, 2009

Pelancongan Pulau Pinang


Akhirnya kami menyusuri masuk ke Butterworth melalui Lebuhraya Utara Selatan tengahari itu. Memang dicari masuk ke Butterworth kerana teringin sekali menaiki feri untuk sampai ke Georgetown. Balik nanti telusuri pula Jambatan P. Pinang untuk ke tanah besar. Setelah kenderaan beratur kira-kira 20 minit, akhirnya kereta kami bergerak masuk ke perut feri. Enjin kereta dimatikan. Feri selepas itu mula bergerak. Saya, Rizal, Naz, Syihan bingkas keluar dari kereta. Kelihatan penumpang lain turut bersama. Manakala yang lain duduk dalam kenderaan.. barangkali sudah biasa berulang-alik dengan feri. 

Kami mengamati pemandangan laut sekeliling dari muka feri. Memang cantik! Bayu laut menempias ke muka.. nyaman terasa. Pemandangan awan cerah ketika itu. Laut membiru perlahan. Dalam perjalanan itu kelihatan feri berselang-selang melewati perairan tersebut pergi dan balik mengandar manusia dan kenderaan ke destinasi dituju. Dari dek feri, kelihatan jelas obor-obor berenang di permukaan air masin. Manakala enjin feri menderu laju membelah ombak. Nun jauh kelihatan jambatan P. Pinang tersergam terbentang di lautan. Burung-burung bebas berterbangan di udara. Bangunan Komtar yang menjadi mercu tanda di pulau itu semakin dekat di penglihatan. 

Setelah 15 minit bergerak, feri akhirnya sampai di jeti Georgetown. Enjin kereta dihidupkan. Pintu feri terbuka. Yup! Kembara bermula, semangat membara.. Ayuh, ke destinasi pulau mengamit kepelbagaian pelancongan. 
 

No comments:

  © Powered by Blogger Theme ProBlogger, by Ourblogtemplates.com 2008

DAMAI SURIA