Monday, October 1, 2012

Menjejaki Biografi Agung Rasulullah SAW























Judul : Biografi Agung Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam
Penulis : Rusydi Ramli Al-Jauhari
Penerbit : Must Read
Tahun Terbitan : 2012
Halaman : 368
ISBN : 978-967-5426-90-2
Genre : biografi | sirah | ketokohan



--------------------------------------------------------------------------------

 Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), 
melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.
[ Surah Al-Anbiya' 21 : 107 ]

--------------------------------------------------------------------------------


Biografi Agung Rasulullah SAW merupakan sebuah buku istimewa yang di dalamnya dipenuhi dengan santapan ilmiah bagi menjejaki sirah tokoh agung insan bernama Muhammad. Ia boleh dianggap sebuah karya seumpama ensiklopedia dan rujukan penting yang mesti dalam milikan. Disertakan dengan ayat Al-Quran dan hadis yang bukan sedikit, ia menemukan pembuktian nyata tentang sosok peribadi dan perjalanan besar junjungan mulia Rasulullah SAW. Disamping itu, terdapat lampiran salasilah keluarga nabi, piagam madinah, wasiat nabi, imej bersejarah dan barangan milik baginda untuk ditelusuri umatnya sebagai pecinta nabi. Teksnya disusun rapi mengikut topik memudahkan penyusuran dari bab ke bab.

Nabi Muhammad SAW merupakan suri teladan kepada umat dunia. Diutuskan baginda ke dunia adalah bagi menyempurnakan akhlak manusia memandu kepada tuhan yang satu, Allah azzawajalla. Kehidupan jika dibahtera tanpa panduan, maka pincanglah erti kehidupan ini. Maka pandulah diri dengan mengikuti ajaran baginda. Bukalah hati untuk menerima cahaya sunah agar kita tidak terus tenggelam dalam kegelapan. Sesungguhnya baginda telah meninggalkan kita seribu empat tahun lalu, sayugia manusia tidak selama-lamanya sesat selagi mengukuh diri dengan Al-Quran dan sunnah yang dibawa baginda SAW. Menjejak perjalanan baginda dalam kembara di helai-helaian muka ini sebenarnya merupakan proses mendekatkan sayangnya kita kepada baginda SAW.

"Ya Allah, anugerahkan rahmat dan kesejahteraan yang sempurna ke atas penghulu kami Nabi Muhammad, yang dengan berkatnya terhurai apa yang tersimpul, terlepas daripada segala kesusahan, juga ditunaikan segala hajat, dan tercapai segala keinginan, dan akhir hayat yang baik, dan dicurahkan rahmat, hasil keberkatan wajahnya, yang mulia, kerahmatan dan kesejahteraan yang sempurna Engkau anugerahkan juga ya Allah, ke atas keluarga dan sahabatnya dengan kiraan setiap kerdipan mata, juga hembusan nafas dan setiap bilangan ilmu yang ada bagiMu."




https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgY-ONiI4hvrBlAUQfzTf_9WIC2r6m9AlWOAdJk-g5D31xilt2Pa4upcv1_oe1lpTkrORyU3qeK8FMNouDketJAU1z06-W65R3lcUg2e-Tr6pI-NmsjEg60-zTGu9uZVirScmU6sIzoXywk/s1600/faisal.png

2 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Terima kasih atas info, mudah-mudahan kitabnya sudah berada dalam pasaran di sini...

DAMAI SURIA said...

Semoga berhasil sampai di sana jua. Dikongsikan info untuk dibaca nanti, insyaAllah :)

  © Powered by Blogger Theme ProBlogger, by Ourblogtemplates.com 2008

DAMAI SURIA