Friday, May 10, 2013

Mendapatkan Kitab Mutiara Ihya' ' Ulumuddin

-----------------------------------------------------------------------------------

 “Declare your jihad on thirteen enemies you cannot see -
egoism, arrogance, conceit, selfishness, greed, lust, 
intolerance, anger, lying, cheating, gossiping 
and slandering. If you can master and 
destroy them, then you will be read 
to fight the enemy you can see.”

- Imam Al-Ghazali
-----------------------------------------------------------------------------------



Ini kitab Mutiara Ihya' Ulumuddin, petikan Imam Al-Ghazali. Baru-baru ini saya dan keluarga mendapatkan buku ini apabila mendapat tahu ia dipromosikan di Ipoh. Set kitab Mutiara Ihya' Ulumuddin ini didatangkan dengan 5 buah buku yang mengungkapkan perkara seperti ibadat, muamalat, munakahat, fardhu ain, fardhu kifayah bersandar nas quran dan hadis yang membantu Muslim merujuk persoalan kompas kehidupan dengan jayanya, insyaAllah. Imam Al-Ghazali merupakan tokoh yang tidak asing di kalangan kita. Beliau yang nama sebenarnya Abu Hamid Muhammad ibn Muhammad al-Ghazali lahir pada tahun 450 Hijrah bersamaan dengan 1058 Masihi di Tus, Parsi. Beliau merupakan pemikir, filsuf, ulama sufi sehingga dikenali sebagai "Hujjatul Islam" (Pembela Islam, yang mempertahankan ajaran dan kebenaran Islam).

Sepanjang hayatnya, beliau mencetuskan fikrah dengan menghasilkan pelbagai penulisan dan karya terhadap  perkembangan Islam. Karya  beliau begitu banyak sehingga mencecah ratusan buah penulisan.  Antaranya seperti Kitab tahẓib al-uṣul, Kimiya-ye saʿadah, al-Risala al-qudsia, Jawahir al-qurʾān wa duraruh, Al-ḥikmah fi makhluqat illah, Maqaṣid al-falasifah, Ihya' 'Ulumuddin. Dalam kitab Ihya' Ulumuddin yang tersebut,  ia terbahagi kepada 4 topik besar dengan setiap topik mengandungi sepuluh bab. Topik pertama menyentuh ibadat. Topik kedua memfokuskan hubungan dan adab. Topik ketiga membicarakan keburukan dan kejahatan. Topik keempat mendepani perhitungan diri dan kehidupan ukhrawi. Kitab ini diterbitkan Illusion Network (2009).


 | cetusan Faisal |

3 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum wrt. Tuan/Puan, tumpang tanya, Mutiara Ihya' Ulumuddin ini merupakan terjemahan (translate sebijik) daripada Kitab Asal atau ringkasan daripada kitab asal al-Ghazali?
Terima kasih atas respon

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
DAMAI SURIA said...

Waalaikumussalam wbt,
Ia merupakan ringkasan yang diadakan daripada kitab asal al-Ghazali.

  © Powered by Blogger Theme ProBlogger, by Ourblogtemplates.com 2008

DAMAI SURIA