Sunday, September 7, 2008

Majalah Design..satu muqadimah

Meneliti beberapa majalah design pada rak buku rumah saya. Ahah.. nampaknya penuh di rak. Majalah seperti I.D., Anjung Seri, l'Arca, Interior Design, In Design, Impiana, Layers, Monocle melengkapi ruang di beberapa rak di sudut rumah. Semalam saya sempat menjengah sebuah majalah reka kereta di Perpustakaan Tun Razak Ipoh - menelaah sketching, reka bentuk, kejuruteraan & teknologi kereta dan orang kuat belakang tabir yang membangun model kereta Malaysia. Majalah seperti ini dah mula tumbuh di Malaysia. Baguslah, satu ilmiah..melengkapkan majalah industrial design dalam bidang automatif. 

Saya meminati design sebagai suatu ilmu tambahan. Abang minat pada seni dan filosofi, adik pula mengambil bidang arkitektur dan disamping keluarga meminati hiasan dan landskap. Anak saudara2 suka sangat melukis. Pantang dijumpanya kertas ade saja benda nak dilukis. Tapi biarlah.. bukan kita nak didik menjadi cita2 seorang pelukis. Tapi.. bakat yang ada ditonjol membudayakan idea2 dan bersifat kreatif. Graphic design, product design, arkitekur moden, arkitektur landskap dan sentuhan senibina Islam bidang design saya minati. 

Saya sedikit sebanyak berpangalaman dalam graphic design. Sebenarnya apabila bercakap pasal design, kita tidak boleh lari dari kaitannya dengan seni, reka bentuk, model, warna, dan kalau advance lagi.. falsafahnya. Posting topik design ini merupakan muqadimah pertama saya yang merintis kepada topik2 blog mengenai design di masa2 akan datang, insya-Allah.

No comments:

  © Powered by Blogger Theme ProBlogger, by Ourblogtemplates.com 2008

DAMAI SURIA