Tuesday, September 16, 2008

Belajar Dari Dua Umar - Kenyangkan Perut Rakyat









Judul: Belajar Dari Dua Umar - Kenyangkan Perut Rakyat  
Penulis: Hepi Andi Bastoni  
Pandangan Sisi : Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat  
Mukasurat: 130  
Penerbit: Anbakri Publika


 
Buku Belajar dari Dua Umar - Kenyangkan Perut Rakyat ternyata memberi kesan teladan dalam kepimpinan yang harus dicontohi kepada pemerintahan hari ini. Penulis Hepi Andi Bastoni bijak mengumpul beberapa siri perjuangan Rasulullah S.A.W., khalifah-khalifah dan para sahabat dalam menelusuri kehidupan bermasyarakat. Penulisan beliau juga membandingkan pemerintahan Nabi Muhammad S.A.W., khalifah-khalifah dan sahabat-sahabat dengan pemerintahan hari ini penuh dengan ketidaktelusan, rasuah, penyelewangan serta penulis memberi pandangan penambahbaikan sistem pemerintahan kerajaan hari ini dengan menekankan keadilan, syariat, pengagihan sumber negara yang berhemah, meningkat kesejahteraan rakyat dan penerapan Islam dalam pemerintahan.

Beberapa perkataan sinonim dengan pemerintah dan rakyat seperti kekuasaan, kezaliman, kekayaan, kemiskinan, keadilan mendominasi penulisan beliau. Ketokohan Dua Umar: Umar Al Khattab dan Umar Abd Aziz sebagai Khalifah ternyata meninggalkan kesan yang mendalam kepada kepimpinan rakyat. Kata-kata Khalifah Umar Al Khattab r.a. seperti "Aku orang pertama yang merasa lapar kalau rakyat kelaparan dan orang terakhir yang merasa kenyang kalau mereka (rakyat) kenyang". Begitu juga kisah Umar Abd Aziz r.a dengan anaknya, apabila beliau memadamkan lampu ketika menerima kedatangan anaknya. Beliau tidak mahu menggunakan kemudahan negara untuk keperluan peribadi dan keluarga.

Pandangan sisi / wawancara bersama Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan mengenai ketokohan dua Umar dan lontaran pandangan beliau melengkapkan kandungan buku ini yang mana beliau terkenal dengan sikap kesederhanaan dan ciri-ciri kepimpinan Islam dalam pemerintahan beliau.

26 tajuk dalam buku ini mengandungi:  
Antara Usaha dan Pertolongan Allah  
Bersedia Sebelum Musuh Bersatu  
Kenyangkan Perut Rakyat  
Menentukan Sikap Piawai 
Menangani Perbezaan  
Menghidupkan Semangat Anti Kezaliman  
Jangan Jadi Pengecut  
Belajar Berdoa daripada Para Nabi  
Bersama Membina Kekuatan  
Gendang Perang sudah Ditabuh  
Mencari Pendukung di antara Musuh  
Membuat Musuh Pasif  
Mendamba Hakim yang Adil  
Cerdas dalam Berdakwah  
Bersatu Melawan Badai 
Fitnah Menutup Ruang untuk Musuh  
Membumikan Cita-cita Belajar daripada Dua Umar  
Berdakwah di tengah Fitnah  
Menebar Ketenangan Meraih 
Simpati Memerangi Kemiskinan  
Berwaspada dengan Pakatan Kafir
Ke Arah Berdikari  
Tradisi Menuntut Ilmu  
Hilangkan Dengki 
Satukan Suara  
Kekuasaan itu Harus Direbut  


"Dua Umar ini adalah pemimpin yang mula-mula melaksanakan kepimpinan Negara Berkebajikan. Mereka mengajar rakyat bagaimana hidup dalam berkat kemiskinan atau kaya dalam petunjuk dan cahaya"  
- Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan  

"Penulisan sejarah sahabat atau tokoh Muslim, boleh menjadi rujukan kepada masyarakat. Bahawa, mereka memimpin dengan penuh keteladanan dan peribadi yang mempersona didasari al-Quran dan Sunnah. Semoga buku ini mampu meluruskan distorsi sejarah Islam dan tokoh-tokohnya."  
- Ahmad Mansur Suryanegara, Sejarawan Muslim Indonesia  


"Saya ingin mencontohi Khalifah Umaiyah, Khalifah Umar Abdul Aziz dalam gerak kerja saya."  
- Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang

No comments:

  © Powered by Blogger Theme ProBlogger, by Ourblogtemplates.com 2008

DAMAI SURIA