Thursday, September 18, 2008

Al Quran Explorer

Pada  17 Ramadhan, setiap tahun di Malaysia kita mengingati hari dimana Al Quran diturunkan pada malam  bulan yang berkat yang menjadi cahaya petunjuk bagi manusia. Al Quran diturunkan melalui perantaraan malaikat Jibril. Pada malam tersebut, malaikat Jibril memeluk erat Muhammad S.A.W. sebanyak 3 kali menyuruh baginda membaca. Inilah wahyu pertama yang diturunkan Allah S.W.T. kepada Muhammad S.A.W. dan inilah saatnya pelantikan Muhammad S.A.W. sebagai Rasulullah (utusan Allah) membawa risalah ke seluruh umat manusia.

Ayat tersebut bermaksud: " Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk);   Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;   Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah;   Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan;   Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.  ." (Al-'Alaq: 1-5)

Sempena di bulan Ramadhan yang mulia ini, bulan yang terdapatnya Al Quran diturunkan, disertakan bersama link quran explorer: http://www.quranexplorer.com yang membawa kita ke web sistem al quran digital atas talian. Sistem ini menjayakan menu-menu seperti qari, tajwid, juzuk, ayat-ayat pilihan selengkap 114 surah dengan mentafsirkan al quran ke dalam beberapa bahasa termasuk bahasa kita.



* About QuranExpoler
QuranExplorer.com was started in October, 2005, by a group of Sunni Muslims living in Orlando, Florida, USA. Our goal is to spread the message of the Holy Quran to all mankind (Muslims and non-Muslims) throughout this world free of cost. Furthermore, we want to advocate peace and tranquility by making people cognizant of the true message of Islam. We hope and pray that this web portal will serve as a source of guidance and light for all human beings throughout the face of this earth, regardless of race, color, age, nationality, and religion (Aameen). QuranExplorer.com

No comments:

  © Powered by Blogger Theme ProBlogger, by Ourblogtemplates.com 2008

DAMAI SURIA