Saturday, March 7, 2009

PABM 2009 Mengangkat Bahasa Melayu ke Antarabangsa


Pada Sabtu malam, 6 Mac 2009, dewan Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya 'bergegar' dengan dengan pemidato-pemidato yang hebat membahaskan hujah, idea dan kupasan semasa dalam berbahasa Melayu. Terasa seolah-olah bahasa Melayu tinggi nilainya, apabila ayunan suara berkumandang disaksikan dari tempat duduk dewan dan diperdengarkan secara langsung melalui medium internet dan layar televisyen kepada jutaan manusia. 

Terasa juga bahasa Melayu begitu tinggi nilainya apabila peserta-peserta dari luar negara sibuk mempelajari bahasa sewaktu masa dahulu dan kini memperdengarkan tutur lidahnya dalam bahasa Melayu di Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu Piala Timbalan Perdana Menteri 2009 (PABM 2009). Bermula seramai 45 jumlahnya peserta dari 40 negara mengambil bahagian yang bermula pada 3 Mac lalu membahaskan satu daripada 10 buah tajuk yang disediakan adalah bersifat tempatan dan sejagat. 

Kemuncaknya, malam itu merupakan peringkat akhir PABM 2009 mengetengahkan pertandingan bagi Kategori Nusantara diwakili dari negara Malaysia, Brunei, Indonesia; dan Kategori Antarabangsa diwakili Kemboja, China, Australia, Belanda dan Rusia. (Nusantara di menangi Malaysia, Antarabangsa dimenangi Kemboja). Walaupun pemidato Kategori Antarabangsa masih ada sedikit dialek tempat tumpah tanah air mereka namun PABM 2009 yang dianjurkan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia sekurang-kurangnya mengangkat bahasa Melayu ke persada antarabangsa. 

Rupa-rupanya di luar sana terdapat ratusan buah institusi pengajian tinggi yang menawarkan pengajian bahasa Melayu di 40 buah negara di seluruh dunia. Negara-negara tersebut ialah Amerika Syarikat, Argentina, Jepun, China, Korea Selatan, Australia, New Zealand, United Kingdom, Jerman, Belanda, Perancis, Rusia, Kazakhstan, Georgia, Ukraine, Romania, Poland, Uzbekistan, Azerbaijan, Tajikistan, Bosnia Herzegovina, Albania, Yaman, Mesir, Iran, Afghanistan, Pakistan, India, Sri Lanka, Nigeria, Sudan, Somalia, Kemboja, Myanmar dan Vietnam. Begitu sungguh mereka mempelajari bahasa kita, begitupun kita juga malu jika maruah bahasa Melayu tidak dinobatkan sebagai bahasa kebangsaan/pengantaraan di negara ini. 

Jika dicerminkan ke belakang apabila Penyata Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960 banyak makna dan sumbangannya. Ia menjadi batu asas dalam menekan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan dan merangka hala tuju Dasar Pendidikan Negara hari ini. Sebenarnya bahasa Melayu kaya dengan nilainya. Manakan tidak sejak turun-temurun bahasa Melayu diaplikasi dalam pemerintahan kesultanan, perdagangan, pengajian, pengutusan warkah dan pengantar dalam masyarakat di Tanah Melayu sehingga ke Nusantara. Ia diguna meluas dalam adat-istiadat, istana, upacara perkahwinan, majlis formal dan tidak formal sehingga penulisan dan kesusasteraan. 

Sungguh kaya bahasanya. Nahunya mudah dipelajari. Bahasanya nan indah memikat hati. Hasilnya terserlahlah pengkayaan ke bentuk jawi, gurindam, lagu, sajak, syair, pantun, peribahasa yang maka memperhebatkan lagi keterampilannya.  

Suatu ketika dahulu di dalam kelas, seorang cikgu tuisyen saya pernah memberitahu kepada kami bahawa bahasa terbaik di dunia ialah bahasa Arab, kemudiannya bahasa Melayu dan selepasnya itu barulah bahasa Inggeris. Saya cuba memikir dan mentafsir kata-katanya semula.



No comments:

  © Powered by Blogger Theme ProBlogger, by Ourblogtemplates.com 2008

DAMAI SURIA