Sunday, June 7, 2009

Lebuhraya yang Sesak

Di saat musim cuti sekolah meyaksikan lebuhraya agak penuh dengan kenderaan. Keadaan makin terasa apabila kemuncaknya pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad yang kebanyakan keluarga merancang percutian mereka. Masa-masa ini yang dinantikan sementelahan anak-anak cuti sekolah. Saya yang baru balik dari KL baru-baru ini turut merasa bahangnya apabila jalan agak sesak menuju ke utara. Tetapi tiadalah kesalahan ibu bapa kerana jika masa-masa ini diluang untuk bersama keluarga saat cuti pertengahan penggal 2009 bermula. Cuma keutamaan lebih tertumpu kepada ibu dan bapa / pemandu dalam merancang perjalanan dan berhemah di jalan raya. Lebuh raya dilihat genting pada musim-musim puncak. 

Jika alasan kerja-kerja pelebaran jalan mengambil kos, jumlah tenaga dan masa yang tinggi, ada baiknya kebijaksanaan PLUS untuk membesar kawasan R&R sedia ada di beberapa tempat, dan bukanlah kos kecantikan landskap menjadi ukuran ketika ini. Saya berpandangan tempat makan perlu diperbesarkan bagi menampung dari masa ke semasa pengguna lebuhraya yang berhenti untuk makan & minum setelah penat menekan pedal minyak kereta dan waktu untuk berehat diperlukan. Makanan & minuman di kedai mencukupi, cuma meja dan kerusi terasa sukar di masa-masa kemuncak cuti. Kawasan R&R dan Hentian Sebelah juga perlu dinaik taraf kemudahannya - tempat parking yang beregonomik, ruang solat, tandas, kerusi dan meja seumpamanya. Jika tiada tindakan yang bijak dari PLUS sekarang, 2-3 tahun lagi menyaksikan kerumitan pengguna di lebuhraya tersebut. 

Cuti persekolahan, cuti perayaan dan cuti am yang jatuh pada hujung minggu merupakan waktu kenderaan bertambah di lebuhraya. Lebih kurang 3 bulan lagi, kita akan meyambut Hari Raya, maka apa kebijaksanaan PLUS dan rakyat Malaysia dalam menghadapi waktu itu.



No comments:

  © Powered by Blogger Theme ProBlogger, by Ourblogtemplates.com 2008

DAMAI SURIA