Monday, January 4, 2010

Tahun Baru, Pelajar dan Persiapan

Hari ini di tahun baru 2010 para murid dan para pelajar melangkah baru di alam persekolahan. Tentunya azamnya baru dan semangatnya pun baru. Bagi para pelajar di negeri Kedah, Kelantan dan Terengganu, semalam merupakan hari mereka ke sekolah setelah bercuti sebulan lebih. Mengikut statistik Kementerian Pelajaran Malaysia (Januari, 2010), terdapat 9,844 sekolah di negara ini iaitu 7,655 bilangan sekolah rendah dan 2,189 sekolah menengah dengan enrolmen pelajar sehingga hampir lima juta setengah para pelajar. 

Di kedai-kedai buku, saya pasti hari ini ramai di kalangan rakyat Malaysia bertandang untuk membeli buku di tahun baru ini. Masa-masa inilah disempatkan untuk membeli judul apa yang tertinggal. Manakan tidak, persekolahan bermula, anak-anak perlu dititikberatkan manakala ada saja buku baru yang disyor oleh guru atau pihak sekolah untuk kegunaan para pelajar/murid di tahun ini. 

Bagi tuan punya kedai buku, musim ini merupakan buku-buku teks, latihan dan alat tulis serta barang bantuan mengajar paling mendapat sambutan selain diri mereka sibuk mendapat stok baru dari pembekal. Manakala Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT) yang disediakan oleh pihak kerajaan seharusnya disyukuri dan dihargai bagi meringan beban kewangan keluarga. Apa-apa pun selamat belajar kepada adik-adik sekalian. Semoga mengapai cita-cita murni!



No comments:

  © Powered by Blogger Theme ProBlogger, by Ourblogtemplates.com 2008

DAMAI SURIA