Tuesday, January 5, 2010

Suara Mahasiswa Perlu Didengari

Sebentar tadi saya menyaksikan program Suara Siswa (TV1) yang dihoskan oleh Dr. Fazley Yaakob. Pada kali ini, Dato’ Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi ‘turun padang’ bersama-sama dengan mahasiswa di studio hari ini. Saya tertarik dengan pendekatan Y.B. Datuk Saifudin Abdullah dalam memacu kementeriannya hari ini. Beliau dilihat cendiakawan, bersifat terbuka dan optimis dalam membawa agenda perubahan pendidikan dan mahasiswa mutakhir ini.

Pemimpin seperti ini yang diperlukan hari ini dalam mengangkasakan pengajian tinggi dan mengerak kepimpinan mahasiswa ke lapangan yang berdaya saing. Seperti kata-kata beliau, tiga perkara yang diperlukan mahasiswa hari ini, suara mereka didengari, peranan mereka diiktiraf dan isu yang diketengah mereka ditangani.

Pembukaan tirai 2010 membawa Suara Siswa kepada tajuk ‘Politik Baru’. Diskusi ini segar dengan tiga panel - YDP Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM), Muhamad Ridzuan Muhamad, YDP Universiti Putra Malaysia (UPM), Mohd Syamsul Salleh dan YDP Universiti Teknologi Mara (UiTM), Mohd Murshidi Mohd Diah serta Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifudin Abdullah sebagai pandangan sisi.

Program yang direncana ini perlu terus disuburkan bagi membentuk mahasiswa dengan perkongsian idea, penjanaan kreativiti dan pengolahan hujah secara ilmiah. Di samping itu orang ramai dapat mengikuti fikrah kepimpinan mahasiswa hari ini dengan isu yang dibawakan. Saya sedikit kecewa di hujung perbincangan yang bersifat intelektual ini apabila seorang pengacara perempuan Selamat Pagi Malaysia tiba-tiba muncul di  bagi menyanyikan  lagu. Pakaiannya tidak sesuai dan pementasan nyanyiannya juga kurang tepat di gelanggang bicara bersifat ilmiah ini. Aduhai..




No comments:

  © Powered by Blogger Theme ProBlogger, by Ourblogtemplates.com 2008

DAMAI SURIA