Friday, March 30, 2012

Mempopularkan Baucar Buku Saya di Popular


Saya mengambil masa hampir sejam setengah di kedai buku Popular, membelek dan membaca buku di rak. Kemudiannya, saya dapatkan buku-buku di bawah ini untuk dibawa pulang:

60 Tahun Ekonomi Pasaran Sosial (IKD)
Bukan Serapuh Daun Maple (Buku Prima)
Eksplorasi Tubuh Manusia #2 (Anjung Taipan)
Indahnya Perjalanan Hidup Fatimah Az-Zahra (Jasmin)
Jenayah (Alaf 21)
Latihan Lanjut, Year 4 Mathematics (Unik)
Lawak Kampus (Gempak Starz)
Malaysian Studies - Looking Back, Moving Forward (PSSM)
Steve Jobs - The Man Who Thought Different (Bloomsbury)
Ucaplah Alhamdulillah (Must Read)

Nilainya berjumlah RM183.30. Bagi buku berjudul Indahnya Perjalanan Hidup Fatimah Az-Zahra, saya hadiahkan kepada ibu saya; novel grafik Lawak Kampus kepada adik manakala Latihan Lanjut, Year 4 Mathematics, saya berikan kepada anak jiran saya, Ika untuk dia membuat latihan pelajarannya.  Kali ini pembelian buku-buku tersebut saya gunakan Baucar Buku. Jika di Popular, di samping menyerah baucar buku di kaunter, saudara masih boleh mendapat diskaun 10%  dengan syarat keahlian Popular dibuka.

Seandainya harga buku saudara melebihi dari nilai baucar, tambahan wang dari poket perlu disediakan bagi menyelesaikan nilai lebihan jumlah yang dinyatakan. Apabila harga buku yang dibeli tidak mencecah pada nilai baucar, biasanya pembantu jualan akan mencadangkan supaya kita membeli apa-apa saja barangan di kedainya supaya pelanggan tidak terus rugi. Ini kerana baucar tidak boleh ditukar dengan tunai.

Ketika di Popular, saya hanya menggunakan baucar RM150 saja. Manakala tambahan sebanyak RM33.30 saya selesaikan melalui wang saku saya. Apabila dikalkulasi  semula, diskaun buku saya perolehi  sebanyak RM18.30 dengan keahlian Popular saya.  Baki Baucar RM50 saya itu insya-Allah boleh dimanfaatkan pada lain waktu.

Sebenarnya, Baucar Buku yang sepatutnya tamat pada akhir Mac 2012 telah dipanjangkan oleh kerajaan sehinggakan akhir bulan April 2012. Sebagai nilai tambah, April depan pula bakal berlangsungnya Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL '12) yang diadakan saban tahun. Jika berkesempatan, saudara juga masih berpeluang menggunakan Baucar Buku tersebut di pesta ilmu itu nanti.

Kesimpulannya, di sini saya mendapat empat keuntungan di Popular baru-baru ini:
  • Saya membeli buku-buku menggunakan Baucar Buku
  • Saya turut mendapat diskaun buku melalui keahlian Popular
  • Saya mendapat 1 keahlian baru percuma apabila Popular memberi keistimewaan pelanggan yang membeli bukunya mencapai RM150
  • Saya juga diberi 1 kupon diskaun 20% Popular untuk digunakan mana-mana rangkaian kedai buku Popular
Mungkin relatifnya saya sedikit rugi untuk tambahan wang saku saya RM33.30 apabila tidak menggunakan baki baucar RM50 itu,  namun dengan Baucar Buku tersebut, ia dapat membantu saya mendapatkan buku-buku ilmu yang diingini!







No comments:

  © Powered by Blogger Theme ProBlogger, by Ourblogtemplates.com 2008

DAMAI SURIA