Friday, February 12, 2010

Ceramah Hijratul Rasul

Malam tadi, saya berkesempatan menghadiri program ceramah agama di Masjid Asy-Syakirin, Ipoh. Program ceramah yang dianjurkan masjid ini disampaikan Y.Bhg. Dato' Haji Sheikh Mohamah Nor b. Haji Mansor Al Hafiz, Pengarah Jabatan Agama Islam Perak. 

'Hijratul Rasul' merupakan intipati tajuk ceramah ini yang sampaikan secara berkesan untuk ditadah ilmunya oleh para jamaah masjid dan muslimah yang hadir. Banyak yang tersirat dalam hijratul Rasul. Sebagai tokoh agung Islam, nama Rasulullah disebut selalu dalam solat, azan, tahlil, zikir, wirid, selawat, doa dan kehidupan dan ibadah seharian kita. 

Kupasan apa erti Islam diolah dengan baik oleh Dato' Sheikh iaitu asshariatun, aqidatun wa akhlaq iaitu Islam diterjemah sebagai syariah, aqidah dan akhlak. Kesempurnaan Iman dan Islam adalah apabila kita beriman dengan rukun-rukunnya. Jika salah satu daripada rukunnya kita tolak, iman kita tidak sempurna. 

Ucapan beliau kira-kira hampir sejam setengah menanggapi nilai-nilai ilmu dan falsafah yang berguna untuk dimanfaat oleh kami. Mengakhiri ceramahnya, Dato' Sheikh menekan betapa penting penyatuan umat Islam kini bagi membina suatu ummah yang berjaya sebagai sebuah negara Islam. Perpecahan umat Islam menjadi umat itu mundur dan membuka ruang bangsa-bangsa lain mengambil kesempatan ke atas diri kita. 

Model dalam hijratul Rasul iaitu penghijrahan baginda dari kota Makkah ke Madinah diambil hikmah tentang bagaimana Rasulullah SAW menyatukan puak yang berhijrah (Muhajirin) dengan penduduk di Madinah (Ansar). Kemudian dengan penyatuan umat Islam ini, Rasulullah menyatukan orang Islam dengan orang yang bukan Islam untuk hidup dengan aman, damai dan bekerjasama di antara satu sama lain. Tertegaknya penyatuan ini, maka tertegaklah sebuah negara (daulah) Islam yang kukuh berlandaskan syariat. Perkembangannya membawa agama Islam ke pelusuk dunia.  

Selepas ceramah, solat Isyak disafkan dengan beliau sendiri sebagai imam. Acara diteruskan dengan jamuan makan malam bersama.



No comments:

  © Powered by Blogger Theme ProBlogger, by Ourblogtemplates.com 2008

DAMAI SURIA